Ejerslykkeskolen

OBS-klasserne

På Ejerslykkeskolen har vi 3 OBS-klasser, fra børnehaveklasse til og med 9 klasse. Der er typisk 6 elever i hver klasse og 2 lærer/pædagoger.

Mariehøne

Obs-klasserne er fysisk placeret ved siden af klasserne i almendelen.
Pædagogisk arbejdes der ud fra genkendelige rammer, tydelige strukturer, ofte med mange gentagelser, dette for at opnå forudsigelighed og derved skabe tryghed.

Vores pædagogiske udgangspunkt tager udspring i den neuroaffektive udviklingspsykologi, der bygger bro mellem psykologi og hjerneforskning og giver os indsigt i, hvordan vi udvikler os som mennesker.

Undervisningen er individuelt tilrettelagt og vi arbejder efter sociale- og faglige mål beskrevet i en handleplan, der evalueres og reformuleres 2 gange årligt. Fagene er som udgangspunkt de samme som i det almene skoleområde.
Hvornår den enkelte elev er parat til at vende tilbage til almendelen eller andet skoletilbud er meget forskelligt.
Vi afprøver eleverne via små eller længere varige praktikker i almendelen, når de er parate til dette.

De mindste elever i Obs tilbydes pasning i SFO til og med 4. klasse.
Vi prioriterer et tæt forældresamarbejde højt. Det virker godt for vores elever, når skole og hjem trækker i samme retning.

Vi forventer, at eleven møder til tiden, er udhvilet og møder op med en sund madpakke. At vi bliver informeret, hvis eleven ikke kommer i skole eller hvis der er væsentlige ændringer i elevens hverdag.

Hvis dit barn bliver visiteret til Obs, bliver du grundigt informeret om alle forhold på møder inden skolestart.